Monday, November 12, 2007

apalagi mulailah...

minggu 1: menyedari kesalahan yang lalu..nampaknya semakin lalai..

minggu 2: sudah jarang jumpa kawan-kawan berlainan jantina..lepak sama-sama..makan sama-sama...

minggu 3: tekad dengan megatakan aku mau pergi kepadaMu...(bukan mahu ke jalan mati)

minggu 4: melatih diri dengan mendengar ceramah-ceramah islam..berbalik kepada amalan yang dulu-dulu senantiasa di buat..

minggu 5: apalagi mulailah...setiap kejayaan bermula dengan langkah pertama..

mungkin ramai yang bertanya..ini apa?? inilah catatan seorang hamba Allah..yang ingin memulkan pembaharuan dalam hidupnya..umi letak disini mana tahu boleh di cedok sedikit untuk jadi panduan..

tapi tadi umia bertanya pada ila ( nama sebenar) kenapa sedih??
begini ceritanya...Ila:" sebelum saya keluar pergi exam tadi saya di sapa oleh roomate saya...
dia melihat saya siap dengan tudung litup saya...lantas saya meluah..saya ingin kembali pakai yang ini..kerana saya sudah rindu lagipun saya sudah jahil tentang agama...

sejak dari bercintan cintun hati saya mula jauh..

umi tanya apa yang kamu sedihkan ni???..." teman sebilik saya cakap pada akulah tidak semestinya orang pakai tudung labuh ini baik dan orang yang pakai tudung kurang labuh ini tidak baik...terpulang pada diri masing-masing...lagipun buat apa kau pakai tudung kalau kau keluar makan dengan orang berlainan jantina???!!!...

saya sedih la umi kenapa perbuatan baik saya tidak di sokong oleh dia...kalau pun dia ingin menegur saya bukanlah caranya tidak kena tapi saya masih ada hati dan perasaan..
saya terasa di sakiti...sambung ila...

umi memulakan kata...di dunia ini ada manusia...manusia itu pula tidak sama sifatnya malah ragamnya...dunia cantik pun sebab dunia ada macam-macam ragam...salahsatu ragam adalah kawan ila tadi...terimalah dia sebagai kawan ila dengan hati yang sabar....ingat ila...jangan berdebat nanti kurang kasih yang ila cambah bersamanya..

itu baru intro umi....laras suara nada lembut..ini dia laras kasarnya lantang berbicara...
"ila apa peduli memang orang kita yang baik ditegurnya sehabis-habis tapi yang buruk itu boleh saja di tengok malah ada lagi yang sanggup ikut..(faham-faham sajalah apa dia)...

niatmu Lillahi Taala kan???nah..fikir tu saja jangan kau fikirkan yang lain...!!! aku tahu kau begitu lemah bila kawan mu yang berkata begitu tapi adakah kau ingat Dia??? siapa yang bagi kau rezeki?? siapa??!! siapa yang memberimu bermacam-macam nikmat kalau bukan Dia??!!!
bukan teman sebilikmu atau siapa-siapa tapi Allah yang Maha Segalanya...

laras suara turun kembali pada paras normal...ila...umi faham kalau ila malu setiap ceruk ila pergi ada saja orang yang tegur kan...cuba bersangka baik dengan Allah...Allah memberi teguran dengan cara yang baik..bukan dengan ribut taufan..taufan Katrina...El- Nino...mahupun apa tetapi hanya sekadar teguran agar ila ingat pada-Nya..bila Dia suruh ingat itu maknanya Allah sayaaaaaaaaangggg ila sangat-sangat..

teruskan hidupmu dengan tenang...

p/s: psstt...jadikan panduan ya...
1. jangan berdebat sesama muslim nanti timbulnya perpecahan antara saudara kita. jadi
pada siapa saja yang ego itu ubahlah diri berdebat biar kerana Allah dan Islam kita.
2. untuk memulakan kehidupan yang baik maka mulakan la pembaharuan tetapi ingat
ke arah yang baik..jangan di tangguh...apalagi mulailah..

assalamualaikum..jangan marah-marah...tenangkan diri anda..